خیرات برای اموات

خیرات برای اموات

فهرست

مرگ انتقال جسم و روح انسان از دنیای فانی به دنیای ابدی است. مردگان پس از مرگ ارتباطشان با دنیای ما به طور کامل قطع نشده بنابراین برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شان بهتر است برای آن‌ها با هر چیزی که می‌توانیم خیرات دهیم.

خیرات برای اموات سنت حسنه ای است که در قرآن نیز به این کار پسندیده اشاره شده است. خداوند در آیه ۱۰ سوره حشر می‌فرماید:“کسانی که پس از ایشان آمده‌اند، می‌گویند ای پروردگار ما، ما و برادران ما را که پیش از ما ایمان آورده‌اند، بیامرز.”

خیرات برای اموات نباید محدود به یک کار شود. همچنین زمان و مکان خیرات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال برخی از روزهای بهترین زمان برای انجام خیرات برای اموات است. حال برای اینکه بدانید خیرات خوراکی برای اموات بهتر است یا خواندن قرآن و یا صرف کردن مقداری پول به مستمندان تا انتهای مقاله با ما باشید.

انواع خیرات برای اموات

انواع خیرات

خیرات برای اموات محدودیتی نداشته و همه موارد را شامل می‌شود. به طور حتم می‌توان مالی که از راه حلال کسب شده باشد را در راه رضای خدا و آمرزش مردگانمان به عنوان خیرات صرف کنیم. از جمله خیراتی که در بین ما ایرانیان رایج است می‌توان موارد زیر را نام برد:
  • پختن غذا و پخش میان نیازمندان
پخش کردن خوراکی بین مردم از مهمترین نذورات و خیرات برای اموات ما ایرانیان محسوب می‌شود. همچنین می‌توان با پرداخت مبلغی پول به نانوا، از او بخواهید به افراد نیازمند و کودکان نان رایگان بدهد. خیرات نان برای اموات باعث خشنودی خدا و رضایتمندی فقرا می‌شود.
  • تهیه البسه و تقسیم کردن میان فقرا
با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و شرایط معیشتی، برخی از خانواده‌ها توان خریداری پوشاک برای خود و فرزندان خود را ندارند. این کار خداپسندانه موجب آرامش روح متوفی شده و لبخند بر لبان افراد بد سرپرست یا بی سرپست می‌آورد. 
 
در سیره اولیای الهی و امامان معصوم نیز مکررا به پوشاندن نیازمندان که به معنی خرید لباس برای آن‌ها است توصیه شده است.
  • کمک مستمندان

دستگیری از نیازمندان و رفع گرفتاری آن‌ها به هر شیوه ای می‌تواند به عنوان خیرات برای اموات محسوب شود. پرداخت هزینه تحصیل دانش آموز، کمک هزینه بیماران سرطانی، خرید جهیزیه و پرداخت پول نقد همگی در این زمره قرار دارند.

  • تهیه غذا برای حیوانات و پرندگان

این کار در تمام فصول خصوصا در روزهای سرد زمستان که پرندگان و حیوانات آذوقه کمی دارند توصیه می‌شود. برای این کار می‌توان از باقیمانده غذا، تکه نان‌های اضافه سر سفره استفاده کرد.

همچنین در صورت توان می‌توان مقداری ارزن، گندم و یا غذای مخصوص گربه را خریداری کرد. این کار علاوه بر ثواب اخروی برای اسیران خاک، باعث می‌شود حیوانات زمستانشان را راحت تر سپری کنند.

به منظور رزرو مسجد در مشهد با قیمت مناسب و با هر بودجه ای اینجا کلیک نمایید.

بهترین خیرات برای اموات

بهترین خیرات برای اموات خیرات معنوی می‌باشد. وقف، تاسیس خیریه و سفارش کتاب دعا از جمله بهترین آن‌ها است. نوع خیرات بسته به بودجه و شرایط زندگی هر فرد تعیین می‌شود. در احادیث نیز به سیر کردن شکم گرسنگان و خیرات خوراکی برای اموات بسیار توصیه شده است.

از خوراکی‌های رایج برای خیرات می‌توان به پخش حلوا، خرما، شیرینی، شکلات و میوه بین مردم اشاره کرد. بهترین خیرات برای مادر ادای قرض آن‌ها به دیگران، خواندن نمازهای قضا و گرفتن روزه‌های قضا برای نداشتن دین در این دنیا است.

خیرات حلوا برای اموات

 

حلوا رایج ترین خوراکی به منظور خیرات برای اموات در کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، مدیترانه و هند است. خاستگاه اصلی پخت حلوا و خیرات آن برای اموات به ایران و یونان برمی‌گردد. حلوا به اشکال مختلفی پخته می‌شود که از معروف ترین آن‌ها می‌توان به حلوای بوتیکی یا مجلسی، حلوای سنتی، حلوا با ویفر و نان بستنی اشاره کرد. شما می‌توانید برای جلوگیری در وقت و هزینه از پک‌های آماده که شامل حلوا و خرما است استفاده نمایید.

برای خیرات اموات می‌توانید از پک خرما و حلوا به صورت پک استفاده کنید. این پک‌ها کاملا بهداشتی بوده و مقرون به صرفه می‌باشد.

خیرات میوه برای اموات

توزیع میوه یکی از متداول ترین خیرات برای اموات محسب می‌شود. شما می‌توانید میوه‌های معمول مانند سیب، پرتقال، خیار، نارنگی و یا موز را بین فقرا، کودکان و یا افرادی که به زیارت اهل قبور آمده اند تقسیم کنید. آن‌ها با خواندن فاتحه سبب ثواب اخروی برای اموات شما می‌شوند.

خیرات نان برای اموات

از دیگر اقلام مناسب برای خیرات اموات نان است. این کار سنتی پسندیده و رایج بین ایرانیان است. خرید نان و توزیع بین فقرا و نیازمندان سبب شادی روح درگذشتان می‌شود. همچنین می‌توانید برای این کار خیر، با دادن مقداری پول به نانوایی محل خود یا یکی از نانوایی‌های مناطق محروم شهر، برای ساعتی نان صلواتی به دست مردم بدهید.

خیرات دختر برای پدر

از جمله بهترین کارها برای خیرات پدر توسط دختر، دادن قرض آن‌ها به مردم است. در صورت مقدور نبودن این کار با ختم قرآن می‌تواند سبب آرامش روح پدر خود شود. صدقه دادن، اطعام فقرا و وقف از دیگر موارد خیرات دختر برای پدر است.

خیرات برای کودک فوت شده

همانطور که در احادیث ذکر شده است کودک فوت شده برای رهایی از آتش جهنم نیاز به خیرات زندگان ندارد. اما برای ترفیع درجه و مقاوم در دنیای اخروی بهتر است با اطعام به ایتام و تهیه کردن اقلام مورد نیاز کودکان بی سرپرست یا بد سرپست مقدمات آسایش کودک فوت شده را فراهم سازید. خرید لوازم تحریر، اسباب بازی و لباس برای کودکان نیز از این قبیل خیرات است.

چه روزهایی برای خیرات اموات بهتر است؟

چه روزهایی خیرات برای اموات بهتر است؟

خیرات برای اموات زمان خاصی نداشته و هر زمان انجام شود ثواب دارد. اما به سفارش بزرگان دینی خیرات در شب‌های قدر و اعیاد شعبانیه، تاسوعا و عاشورا، روزهای اول ماه مبارک رمضان و یا ذی الحجه، روز عرفه، عصر روز پنجشنبه و صبح جمعه بهترین زمان برای خیرات اموات است. خیرات در این روزها ثوابی چند برابر روزهای معمولی است.

پرداخت خیرات

تاثیر خیرات برای اموات

اثرات و علل خیرات برای اموات

از جمله دلایل اصلی خیرات برای اموات می‌توان به کوتاه شدن دست متوفی از دنیا و کمک خواستن اشاره کرد. عموما خیرات از جانب ما با هدف کم کردن عذاب عزیزانمان در دنیای آخرت، طلب مغفرت در گذشته صورت و دور شدن بلا از ما صورت می‌گیرد.
 
این کار سبب زنده نگه داشتن یاد و خاطره متوفی نیز انجام می‌شود. خیرات برای اموات می‌تواند مواد غذایی پخش شده بین نیازمندان یا فرستادن صلوات، خواندن آیات قرآن باشد.
 
به‌طورکلی انجام اموری که گره از کار مسلمانی باز کند نیز جزو این دسته محسوب می‌شود. از دیگر خیرات پسندیده برای اموات و زنده نگه داشتن نامش چاپ کتاب‌های دعا و اهدا به مسجد است.
 
مدرسه سازی و احداث مسجد نیز کمک بزرگی به آرامش و شادی روح عزیزمان محسوب می‌شود. هر کار خیری که با هدف باز کردن گره از هموطنانمان شود خیرات برای اموات شمرده می‌شود.

سفارش سنگ قبر نیز از مواردی است که تشریفات شریف در خصوص برگزاری مراسم ترحیم انجام می‌دهد. به منظور اطلاع از قیمت قبر مشهد اینجا کلیک نمایید.

تشریفات شریف بهترین برگزار کننده مراسم ترحیم در مشهد(خیرات برای اموات)

تشریفات شریف بهترین برگزار کننده تشریفات ترحیم در مشهد

اگر به دنبال بهترین تشریفات ترحیم مشهد می‌گردید پیشنهاد ما به شما تشریفات شریف با پرسنل دوره دیده، قیمت مناسب و پشتیبانی ۲۴ ساعته است. این تیم حرفه ای با برنامه ریزی دقیق، امکان برگزاری مراسم با شکوه و آبرومند را برای شما عزیزان فراهم می‌سازد.

مساجد مناسب برای برگزاری مراسم ترحیم در مشهد

جمع بندی

خیرات برای اموات از جمله امور پسندیده ای است که در احادیث بسیاری به انجام آن سفارش شده است. تهیه خوراکی، پوشاک و دادن پول نقد به مستمندان همگی موجب خشنودی خدا و بنده خدا شده و در عوض روح عزیزمان را در دنیای باقی آرام خواهد کرد. پس از این کار پسندیده غافل نشوید.

سوالات متداول

  • رزرو مسجد
  • رزرو رستوران
  • تهیه پک پذیرایی
  • رزرو مداح
  • پذیرایی از مهمانان توسط پرسنل حرفه ای
  • چاپ کارت دعوت
  • سرویس ایاب و ذهاب
  • سفارش بنر و تاج گل

بله، کارشناسان ما پیش از برگزاری مراسم در خصوص نحوه برپایی آن به شما مشاوره رایگان می‌دهند تا مراسم شما با شکوه هر چه بیشتر برگزار شود.

تلفن تماس: ۰۵۱۳۱۸۸۶

تهران، مشهد، کیش و برخی شهرهای شمالی

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اشتراک گذاری :

پرداخت خیرات

امام علی‏ علیه السلام : طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ

خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.

رزرو آسان مسجد

برای رزرو مسجد مورد نظرتان ، کافیست فرم را پر کنید تا همکاران ما برای ثبت رزرو  با شما تماس برقرار کنند

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید