قوانین آرامستان‌ها برای نصب سنگ قبر

قوانین آرامستان‌ها برای نصب سنگ قبر

فهرست

یکی از نکاتی که هنگام خرید سنگ قبر باید به آن توجه کنید قوانین آرامستان مربوطه محل دفن متوفی می‌باشد. این قوانین به منظور یکدست بودن و نظم آرامستان‌ها وضع شده است. ما در این مقاله قصد داریم قوانین آرامستان‌ها را بخصوص در مورد سفارش و نصب سنگ قبر ذکر کنیم. با ما همراه باشید.

برای برگزاری تشریفات ترحیم در مشهد تویط گروه حرفه ای و آموزش دیده و آشنایی با گروه تشریفات شریف به این لینک مراجعه نمایید.

قوانین آرامستان بهشت رضا

قوانین کلی بهشت رضا مشهد

بهشت رضا یکی از قدیمی ترین و در عین حال مهمترین آرامستان‌های شهر مشهد می‌باشد. این آرامستان در سال ۱۳۵۵ به مساحت ۱۶۵ هکتار بنا شده و از نظر موقعیت مکانی در ۸ کیلومتری جاده مشهد-فریمان قرار دارد. در حال حاضر بهشت رضا بیش از ۴۰۰ هزار نفر را دل خود جای داده است. بهشت رضا در تمامی روزهای هفته از ۶ صبح تا ۷ شب باز می‌باشد. وضع قوانین در بهشت رضا از هرج و مرج جلوگیری کرده و نظم و ترتیب بیشتری را فراهم خواهد کرد.

قوانین نصب سنگ قبر در بهشت رضا مشهد

به طور کلی قوانین بهشت رضا به منظور نصب سنگ قبر به شرح زیر است:

  • نصب هر گونه چراغ، نیمکت، کتیبه و گلدان کنار سنگ قبر در بهشت رضا ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد. این کارممکن است سبب آسیب به قطعات، نشست زمین و شکستن سنگ‌ها شود.
  • احداث باغچه و یا قرنیز به منظور افزایش ارتفاع سنگ قبر در قطعه‌های نمره ۱۰۰ به بالا، مخالف موازین بهشت رضا می‌باشد. این کار سبب توقیف سنگ قبر خواهد شد.
  • طبق قوانین آرامستان‌ها نصب سنگ قبر با ارتفاغ قرنیز ۱۰ سانتی متر تنها در قطعات ردیف ۱ تا ۱۱۲ با مجوز سازمان مربوطه امکان پذیر خواهد بود. در صورت مشاهده این خلافی از خانواده متوفی درخواست دارند نسبت به رفع این مشکل هر چه سریعتر اقدام نمایند.
  • ابعاد استاندارد‌ سنگ قبر در قبرهای یک طبقه بهشت رضا ۵۰ سانتی متر عرض در ۱۰۰ سانتی متر طول می‌باشد. قبرهای دو و سه طبقه در این آرامستان باید دارای حداکثر ۶۰ سانتی متر عرض و ۱۰۰ سانتی متر طول باشند. توجه داشته باشید در صورتی که اندازه قبر غیر استاندارد باشد وارث متوفی باید نسبت به تغییر سایز سنگ قبر اقدام کرده تا سنگ قبر توسط مدیریت بهشت رضا توفیق نگردد.
  • زمان مجاز صدور و نصب سنگ قبر در بهشت رضا روزهای شنبه تا سه شنبه هر هفته در بازه زمانی ۸ صبح تا ۲ عصر و روز چهارشنبه ۸ صبح تا ۱۲ ظهر می‌باشد. روزهای پایانی هفته به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت امکان نصب سنگ مزار وجود نخواهد داشت.
  • موعد نصب سنگ قبر از لحظه ورود به آرامستان بهشت رضا حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد می‌باشد. در صورتی که در این مدت مشخص شده، نصب سنگ قبر انجام نشد مسئولیت این قصور بر عهده بهشت رضا می‌باشد.
  • در صورت مشاهده هر گونه مشکل در زمینه نصب سنگ قبر و سیمان سنگ قبر، ایراد از جانب سنگ فروش بوده و سازمان و واحد سنگ تراشی مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت.

برای رزرو مسجد در مشهد با گروه تشریفات شریف همراه شوید تا علاوه بر وقت، در هزینه‌ها صرفه جویی کرده باشید.

قوانین کلی نصب سنگ قبر

  1. چاپ تصاویر بانوان بر روی سنگ قبر باید با رعایت کاملا حجاب اسلامی باشد.
  2. حکاکی آیات قرآن مجید و اسامی خدا بر روی سنگ قبر به دلیل پا گذاشتن افراد ممنوع می‌باشد.
  3. سنگ قبر باید چند روز قبل از برگزاری مراسم چهلم نصب شود. پیش از این زمان به دلیل اینکه خاک به اندازه کافی نشت نکرده است و ممکن است سنگ پس از مدتی دچار شکستگی شود توصیه نمی‌شود.
  4. برای استحکام و افزایش دوام سنگ قبر از نصب آن در روزهای برفی و بارانی به دلیل آسیب به سنگ خودداری کرده و این کار را به زمانی که هوا بهتر است موکول کنید.
  5. تعویض و یا تخریب سنگ قبر باید با اطلاع خانواده درجه یک متوفی صورت گیرد.

جمع بندی

برای انتخاب سنگ قبر باید به بودجه، عرف خانوادگی، قوانین آرامستان و دوام آن توجه کرد. در صورتی که از تشریفات شریف برای برگزاری مراسم ترحیم عزیزانتان استفاده کنید، پرسنل دوره دیده بهترین سنگ قبر را با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری و نصب خواهند کرد. قیمت هر سنگ قبر با توجه به متریال استفاده شده و طرح روی آن متفاوت می‌باشد.

برای اطلاع دقیق از قیمت سنگ قبر در مشهد با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

سوالات رایج

·      خرید جا قبر

·      رزرو مسجد

·      رزرو رستوران

·      چاپ کارت دعوت

·      هماهنگی با مداح

·      برگزاری مراسم عید اول

·      نصب بنر و سفارش تاج گل

·      پذیرایی از مهمانان

·      تهیه پک پذیرایی

 

·      سرویس ایاب و ذهاب

بله، گروه تشریفات شریف قبل از اجرای مراسم ترحیم در خصوص نحوه برپایی مراسم با صاحبان عزا مشورت خواهد کرد.

امتیاز دهید

یک پاسخ

  1. با سلام و احترام
    برای سنگ مزار پدرم در بهشت رضا مشاوره می خواستم
    ارادتمندم ، امیرخانی ۰۹۳۹۱۸۵۵۲۴۴

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اشتراک گذاری :

پرداخت خیرات

امام علی‏ علیه السلام : طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ

خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.

رزرو آسان مسجد

برای رزرو مسجد مورد نظرتان ، کافیست فرم را پر کنید تا همکاران ما برای ثبت رزرو  با شما تماس برقرار کنند

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید