لیست کارهای مراسم عقد

لیست کارهای مراسم عقد

برای برگزاری مراسم عقد آبرومند باید کارها طبق نظم و بر اساس برنامه ریزی دقیق پیش برود. این مقاله چک لیست کارهای عروس و داماد پیش از مراسم عقد را به صورت جداگانه شرح خواهد داد.
فهرست

لیست کارهای کلی در مراسم عقد

بهتر است برای برگزاری مراسم عقد با شکوه لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کرده تا با برنامه ریزی دقیق جشنی آبرومند برگزار کنید. مهم ترین کارهایی که باید قبل از عقد انجام دهید شامل موارد زیر می‌شود:

تعیین تاریخ دقیق مراسم عقد

معمولا ایرانیان برای برپایی جشن‌های عقد و عروسی اعیاد مذهبی را بر می‌گزینند. تاریخی که انتخاب می‌شود بر قیمت منو و رزرو تالار موثر خواهد بود. چرا که آخر هفته‌ها و اعیاد مذهبی نرخ قیمت تالارها بیشتر از روزهای معمولی خواهد بود. همچنین توجه به مسافت و امکان آمدن مهمانان دو خانواده از شهرهای دیگر و عدم تداخل با مراسمات سایر اقوام از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

حلقه ازدواج

خرید حلقه ازدواج

پیش از مراسم عقد زوجین باید برای خریدن حلقه ازدواج اقدام کنند. به دلیل اینکه مرسوم است داماد برای عروس حلقه خریداری کند و عروس برای داماد، باید عدالت را رعایت کرده و با توجه به بودجه نسبت به خرید حلقه اقدام کنند. همچنین بهتر است برای صرفه جویی در وقت پیش از خرید، مدل حلقه ای که مد نظرتان است را انتخاب کنید.

محضر ازدواج

رزرو دفتر ازدواج

اگر می‌خواهید مراسم خود را در محضری با شکوه بگیرید حتما چند ماه قبل از برگزاری عقد به چند محضر رفته و پس از تحقیق بهترین گزینه را انتخاب کرده و نسبت به رزرو محضر برای تاریخ از پیش تعیین شده اقدام کنید. در روز محضر تمامی مدارک مورد نیاز خود را برداشته و با دعوت دوستان و آشنایان آن‌ها را در شادی خود سهیم کنید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت عقد در محضر

لیست مدارک مورد نیاز برای ثبت عقد

  • شناسنامه و کارت ملی دختر به همراه فتوکپی هریک
  • شناسنامه و کارت ملی پسر به همراه فتوکپی هر یک
  • دو قطعه عکس سه در چهار زوجین
  • برگه آزمایشات
  • شناسنامه و کارت ملی پدر دختر باکره و یا گواهی فوت
  • طلاق نامه و یا گواهی فوت همسر سابق زوجین
  • شناسنامه و کارت ملی شاهدین

تهیه زیر لفظی

زمانی که خطبه عقد جاری شود عروس پس از بار سوم بله خواهد گفت. در مواقعی عروس از جواب دادن امتناع کرده و منتظر زیر لفظی خواهد ماند. داماد باید پیش از مراسم عقد هدیه ای به عنوان زیر لفظی تهیه کرده و در موعد مقرر در اختیار عروسش قرار دهد. زیر لفظی می‌تواند وجه نقد، سکه و یا طلا باشد.

سفره عقد

تهیه سفره عقد

در سال‌های اخیر تمامی تالارها و دفاتر ازدواج دارای سفره عقد مجلل می‌باشند. اما اگر پس از بازدید از محل مورد نظر سفره عقد چیده شده را نمی‌پسندید خودتان می‌توانید تهیه و چیدمان سفره عقد را شخصا بر عهده بگیرید

برای آشنایی با چیدمان انواع سفره عقد توصیه می‌کنم مقاله سفره عقد در مشهد را مطالعه کرده تا با خدمات تشریفات شریف در خصوص برگزاری مراسم عقد و دیزاین سفره عقد بیشتر آشنا شوید.

تهیه لیست مهمانان توسط خانواده‌های دو طرف

با هماهنگی بزرگترهای دو خانواده، لیستی از تعداد مهمانان به دست آمده که برای رزرو تالار، تدارک شام، پذیرایی مهمانان و تخمین هزینه‌ها بسیار کاربردی خواهد بود.

 

رزرو تالار

گاهی اوقات تمامی مخارج مراسم عقد بر عهده خانواده عروس خواهد بود. در صورتی که خانواده داماد تقبل این هزینه‌ها را می‌کند حتما باید در خصوص انتخاب باغ یا تالار، نظر عروس خانم را جویا شوند.تعداد مهمانان، بودجه از پیش تعیین شده و فصل برگزاری مراسم عقد در انتخاب محل جشن دخیل خواهد بود. همچنین تالار را از نظر موقعیت جغرافیایی، پارکینگ خودروها و وسایل گرمایشی و سرمایشی سنجیده و در صورت امکان از غذایی که برای این شب رویایی در نظر گرفته اید تست کنید.

 

رزرو آتلیه شیک

رزرو آتلیه

ثبت لحظات ناب زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه می‌کنیم برای رزرو آتلیه در روز عقد از آتلیه معتبر و حرفه ای استفاده کرده تا عکس‌ها و فیلم‌های با کیفیت متناسب با سلیقه شما تهیه کنند. این کار با دیدن نمونه کارها و سایت شخصی آتلیه میسر خواهد بود.

رزرو سالن زیبایی

پیش از برگزاری مراسم عقد با پرس و جو از آشنایان به سراغ سالن‌های زیبایی شناخته شده رفته و پس از دیدن آلبوم کارهای سالن آرایشی یکی را انتخاب کرده و با متخصصین در مورد سبک آرایش و مدل موی خود صحبت کنید. برای آقایان نیز این قائده مستثنی نبوده و در چنین روز باشکوهی برای مرتب کردن موهای سر و صورت باید به آرایشگر حرفه ای مراجعه کنند. در این حوزه سعی کنید اسیر تبلیغات بی اساس نشده و بهترین انتخاب را بر اساس سلیقه و بودجه خود داشته باشید.

لیست کارهای آقا داماد در مراسم عقد

در این شب خاطره انگیز دغدغه داماد کم از دغدغه و استرس عروس نخواهد بود.چک لیست کارهای اصلی داماد پیش از مراسم و در روز مراسم به شرح زیر است:

دوش حمام در صبح روز عقد

پیش از انجام هر کاری داماد باید به نظافت شخصی خود پرداخته، دوش گرفته و خود را برای عروس خانم خوشبو کند.

کت و شلوار دامادی

تهیه کت و شلوار شیک

خرید کت و شلوار دامادی به همراه پیراهن، کفش، جوراب و کراوات از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است این خرید را به همراهی عروس خانم انجام داده و از نظر رنگ با لباس عروس هماهنگ باشد.

بردن عروس به سالن زیبایی در صبح روز مراسم

داماد باید کارهای خود را طوری برنامه ریزی کند که بتواند صبح زود در ساعت مقرر عروس خانم را به سالن زیبایی رسانده تا برای مراسم عصر آماده شود و خود به کارهای دیگر برسد.

گل آرایی ماشین عروس

کارواش خودرو و گل آرایی آن

یکی دیگر از وظایف داماد در روز مراسم عقد بردن ماشین خود و یا ماشینی که کرایه کرده به کارواش و گل زدن ماشین عروس خواهد بود. برای این منظور باید گل فروشی را از قبل هماهنگ کرده و سبک گل آرایی روی ماشین را انتخاب کرده باشید.

اگر نمی‌دانید چه نوع سبک گل آرایی مناسب ماشین و مراسم شماست مقاله گل‌آرایی ماشین عروس در مشهد مخصوص شماست. با ما همراه باشید.

گرفتن دسته گل عروس

دسته گل عروس باید با سلیقه و انتخاب خودش تهیه شود. شما می‌توانید برای سفارش دسته گل چند روز قبل از برگزاری مراسم اقدام کرده و زمان بردن ماشین به جهت گل آرایی، دسته گل عروس را نیز تحویل بگیرید. دقت داشته باشید رنگ دسته گل عروس با لباس عروس خانم همخوانی داشته باشد.

رفتن به آتلیه 

پس از آماده شدن داماد نوبت به سوار کردن عروس خانم در ماشین گل زده و رساندن آن از سالن زیبایی به آتلیه رزرو شده می‌باشد. در آتلیه عکس‌های تک نفره و دو نفره در ژست‌های مختلف و در دو محیط باز و بسته گرفته خواهد شد. برای گرفتن عکس‌های خاطره انگیز لبخند به لب داشته تا بعدها با دیدن عکس‌ها و فیلم‌های آتلیه روزهای خوش گذشته برایتان تداعی شود.

تعیین زمانبندی رفتن به تالار

با برنامه ریزی دقیق تمام مراحل به درستی پیش رفته و زمان ورود به تالار و شادی و پایکوبی فرا خواهد رسید. دقت داشته باشید پیش از رفتن به تالار از آشنایان نزدیک در مورد مهمانان سوال کنید. زمانی به محل عقد ورود کنید که نیمی از مهمانان آمده باشند تا ورودی باشکوه تر و استقبال پر شور تر را تجربه کنید.رفتن به تالار نیز نباید خیلی دیر شود تا مهمانان احساس خستگی و کسل شدن نکنند.

برای آشنایی بیشتر با بهترین تیم برگزاری تشریفات عقد در مشهد ،  رسم و رسوم مراسم عقد در مشهد و چگونگی برگزاری مراسم توسط این گروه حرفه ای خواندن این دو مقاله پیشنهاد می‌شود.

توصیه به آقا داماد در مراسم عقد

توصیه‌های مهم برای آقا داماد در مراسم عقد

  1. آرامش خاطر و لذت بردن از ثانیه به ثانیه این شب بیاد ماندنی
  2. باز کردن درب تالار برای عروس خانم، گرفتن دست عروس و مشایعت آن تا جایگاه عروس و داماد
  3. پرهیز از بحث‌های الکی در روز عقد
  4. با عروس همانند ملکه‌ها رفتار کند
  5. به همسر خود یادآور شود که دوست دارد این شب خاطره انگیز به بهترین شکل برگزار گردد
  6. تعریف از چهره عروس و تحسین او
  7. همراهی عروس در رقص و پایکوبی
  8. عروس را از انتخاب خود با جملات عاشقانه و رمانتیک مطمئن کند
  9. شب قبل از مراسم خواب کافی داشته باشد تا احساس خستگی نکند
  10. در هنگام نشستن در کنار عروس خانم با نگاه کردن به او و لبخند عاشقانه دوست داشتن خود را ابراز کند
  11. برای گرفتن عکس‌های یادگاری و طی کردن مراحل مرسوم صبور باشد

لیست کارهای عروس خانم در مراسم عقد

چک لیست کارهای مهم عروس در روز عقد شامل موارد زیر خواهد بود:

دوش حمام در صبح روز عقد

عروس خانم باید پیش از رفتن به آرایشگاه نسبت به حمام رفتن و آراستگی خود اقدام کند. پس از حمام و نظافت شخصی عروس آماده شده و به همراه آقا داماد روانه سالن زیبایی خواهد شد.

حضور به موقع در سالن زیبایی

به دلیل طولانی بودن پروسه آرایش صورت و مو بهتر است به موقع در سالن زیبایی حاضر شوید تا دغدغه حاضر شدن و دیر رسیدن به مراسم عقد را نداشته باشید.

توصیه به عروس خانم در مراسم عقد

توصیه‌های مهم برای عروس خانم در مراسم عقد

  1. آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید.
  2. عجله ای برای برگزاری مراسمات خاص نداشته باشید.
  3. حساسیت بی مورد روی آرایش و مدل موی خود نداشته باشید.
  4. همواره لبخند به لب داشته باشید.
  5. با دیدن مهمان‌ها به گرمی به آن‌ها خوش آمد بگویید.
  6. اگر در حین مراسم با کسی که دلخور هستید روبرو شدید با گشاده رویی از او استقبال کرده و کدورت‌ها را فراموش کنید.
  7. از این شب خاطره انگیز لذت ببرید.
  8. از ایجاد بحث‌های تنش زا در روز عقد اجتناب کنید.
  9. در صورت پوشیدن کفش پاشنه بلند هنگام راه رفتن مواظب باشید.
  10. از عرق کردن زیاد به دلیل بهم خوردن میکاپ صورت بپرهیزید.
  11. از کسی که برای عکس یادگاری نزد شما می‌آید به خوبی استقبال کنید.
  12. سنگین بوده و جلف بازی در نیاورید.

سوالات رایج

هزینه نهایی مراسم عقد بستگی به تعداد مهمانان دعوت شده، تالار رزرو شده، شام و پذیرایی از مهمانان، مراسم آتش بازی، رزرو دیجی، خرید حلقه، لباس عروس و داماد، رزرو آتلیه، گل آرایی ماشین عروس، رزرو دسته گل عروس و رزرو سالن زیبایی زنانه و مردانه دارد.

انتخاب تاریخ مناسب برای مراسم عقد بستگی به فرهنگ خانواده‌ها و آمادگی دو خانواده برای برپایی مراسم دارد. اما پیشنهاد می‌کنیم روزهای تعطیل را برای برگزاری مراسم عقد در نظر بگیرید.

شما عزیزان مشهدی اگر خواهان برگزاری مراس عقد باشکوه هستید می‌توانید به تشریفات شریف واقع در ابوذر غفاری ۲۴، پلاک ۶۸ مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌های زیر در تمامی ساعات شبانه روز تماس حاصل نمایید.

تلفن‌های تماس:

۰۵۱۳۱۸۸۶

۰۹۱۵۱۱۹۱۰۳۹

هزینه دیزاین حرفه ای سفره عقد توسط تیم مجرب تشریفات شریف در سال ۱۴۰۲ از ۵۰۰ هزار تومان به بالا می‌باشد.

 

هزینه آزمایشات پیش از عقد، رزرو سالن عقد، کرایه یا خرید لباس عروس، آرایشگاه عروس، فیلمبرداری و رزرو آتلیه، خرید حلقه و ساعت عروس، دسته گل و گل آرایی ماشین عروس همگی بر عهده خانواده داماد می‌باشد.

 

امتیاز دهید

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اشتراک گذاری :

پرداخت خیرات

امام علی‏ علیه السلام : طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ

خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.

رزرو آسان مسجد

برای رزرو مسجد مورد نظرتان ، کافیست فرم را پر کنید تا همکاران ما برای ثبت رزرو  با شما تماس برقرار کنند

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید