سن مناسب ازدواج

سن مناسب ازدواج دختر و پسر

از نظر روانشناسان سن مناسب برای ازدواج 25 تا 28 سالگی می‌باشد. برای دانستن فاکتورهای مهم در تعیین سن ازدواج این مقاله را مطالعه کنید.
فهرست
سن مناسب ازدواج از نظر روانشناسان

سن مناسب ازدواج از نظر افراد معروف

ازدواج اتفاقی مهم در زندگی هر دختر و پسری است. بر اساس آخرین آمار میانگین ازدواج در سال‌های اخیر به دلایل متعدد افزایش یافته است. در ادامه نگاهی به نظر روانشاسان در مورد سن مناسب برای ازدواج می‌اندازیم با ما همراه باشید.

  • دکتر انوشه:

به نظر این روانشناس سن مناسب برای ازدواج دختران ۲۳ تا ۲۷ سالگی و سن مناسب ازدواج برای پسران ۲۷ تا ۲۹ می‌باشد.

  • دکتر هلاکویی:

این روانشناس بهترین سن ازدواج جوانان را ۲۵ تا ۳۵ سالگی عنوان کرده‌است.

  • رهبر انقلاب:

رهبر انقلاب هم ضمن تشویق جوانان به آسان‌گیری ازدواج و دوری از تجملات به ازدواج جوانان در سنین جوانی اشاره کرده‌است.

  • حجت الاسلام محسن قرائتی:

این مفسر قرآن ۱۸ سالگی به بالا را برای ازدواج مناسب دانسته‌است.

  • حجت الاسلام علیرضا پناهیان:

علیرضا پناهیان کارشناس مسائل دینی جوانان را در سنین کم به ازدواج ترغیب می‌کند.

  • شهید مطهری:

مرتضی مطهری بهترین سن ازدواج را زمانی می‌داند که شخص صلاحیت ازدواج پیدا کرده و تنها به بلوغ رسیدن را لازمه ازدواج نمی‌داند.

  • نیکلاس ولفینگر:

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه یوتا با توجه به نرخ طلاق در سال‌های اخیر بهترین سن ازدواج را ۲۸ تا ۳۲ سالگی عنوان کرده‌است.

سن مناسب ازدواج از نظر اسلام

سن مناسب ازدواج از نظر اسلام

تاکید اسلام به ازدواج جوانان برای دوری از گناه می‌باشد. فقه‌های دینی سن خاصی برای این امر مهم در نظر نگرفته‌اند اما ازدواج پس از بلوغ فکری و جسمی را توصیه می‌کند. لازم به ذکر است این سن در همه افراد یکسان نمی‌باشد. خداوند در قرآن ۹ سالگی برای دختران و ۱۵ سالگی برای پسران را برای ازدواج مناسب می‌داند اما در جوامع امروزی به دلیل فرق کردن شرایط زندگی آمادگی جوانان برای ازدواج در این سن مهیا نخواهد بود.

 

بهترین سن ازدواج با توجه به فرهنگ ما ایرانیان

در زمان‌های قدیم در ایران باستان سن ازدواج دختران و پسران بسیار پایین بود اما امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی، بالا رفتن توقعات دو طرف و سخت‌گیری خانواده‌ها میانگین ازدواج جوانان افزایش چشم‌گیری داشته‌است. به‌طور کلی سن مناسب برای ازدواج زمانی است که به بلوغ فکری، شغلی و احساس رضایت از شرایط خود برسید. این عدد در ایران معمولا بعد از ۲۵ سالگی پس از اتمام درس و پیدا کردن شغلی مناسب توصیه می‌شود.

سن مناسب ازدواج در کشورهای اروپایی

سن مناسب ازدواج در کشورهای اروپایی

در کشورهای غربی مانند آمریکا بهترین سن ازدواج برای دختران ۲۵ سالگی و برای پسران ۲۷ سالگی عنوان شده‌است. لازم به ذکر است حداقل سن ازدواج در اروپا ۱۶ سالگی برای دختران و ۱۷ سالگی برای پسران می‌باشد.

مزایا و معایب ازدواج در سن کم

مزایا و معایب ازدواج در سنین کم

از نظر روانشناسان ازدواج در سنین پایین به دلیل نرسیدن کامل به بلوغ فکری و عاطفی توصیه نمی‌شود. در سنین کم به دلیل شکل نگرفتن شخصیت فرد و عدم پختگی نمی‌تواند به درستی تصمیم‌گیری کند. از دیگر معایب ازدواج در سن کم این است که ممکن است در سنین بالاتر فرد بهتری سر راهش قرار بگیرد به عبارتی شانس بهتری را تجربه کند. همچنین در صورت حاملگی خطر سقط جنین افزایش می‌یابد. ازدواج در سن کم فرصت‌های تحصیلی و شغلی را ممکن است نیز از دست بدهد. در این سنین انتخاب دوست و رفت و آمد با آن‌ها به میل و اراده شما نبوده و وقت کمتری را می‌توانید با دوستانتان بگذرانید.

از مزایای ازدواج در سن کم عدم عجله برای بچه‌دار شدن و گذراندن وقت بیشتر برای همدیگر است. ازدواج در این دوره توقعات کمتری از زندگی را می‌طلبد و وقت کافی برای خرید خانه، ماشین و پس‌انداز دارند. همچنین در سنین کم از ایرادهای جزئی فرد مقابل راحت‌تر می‌توان چشم‌پوشی کرد به عبارتی درک کردن همدیگر آسان‌تر خوهد شد.

مزایا و معایب ازدواج در سن زیاد

مزایا و معایب ازدواج در سنین بالا

روانشاسان سن بالا برای ازدواج را به دلیل بالارفتن توقعات و تغییر معیارهای ازدواج مناسب نمی‌دانند. همچنین در سنین بالا افراد مناسب کمتری سر راه شخص قرار خواهد گرفت و فرد ممکن است مجبور به قبول شخص اشتباهی در زندگی‌اش شود. در این سن به دلیل کمتر بودن شور و شوق جوانی تحمل بعضی مسائل مشکل‌تر خواهد بود. همچنین به دلیل فروکش کردن میل جنسی گاها تمایلی برای رابطه جنسی نخواهند داشت. همچنین فرزندآوری زنان از ۳۵ سالگی به بالا با ریسک همراه خواهد بود. ازدواج در سنین بالا باعث می‌شود اختلاف سنی با فرزندانشان بیشتر می‌شود.

از معایب ازدواج در سن بالا پختگی و داشتن تجربه در برقراری ارتباط می‌باشد. در دعواهای زناشویی هر دو نفر کنترل بهتری دارند و بیشتر قدر در کنار هم بودن را می‌دانند. همچنین در ازدواج در این سن به دلیل رشد مالی از مشکلات مالی کمتری برخوردار خواهند بود.

رابطه سن زنان با بچه دار شدن

سن زنان رابطه مستقیم با بچه‌دار شدن آنها دارد

طبق نظر پزشکان و از نظر بیولوژیکی بهترین سن بارداری زنان پیش از ۳۵ سالگی می‌باشد. میزان باروری زنان از ۲۰ تا ۲۴ سالگی به بالاترین میزان خود می‌رسد و از ۳۰ سالگی روند کاهش داشته و از ۳۵ سالگی به بالا احتمال ناباروری افزایش می‌یابد. پس از این سن سقط جنین روند افزایشی داشته‌است. حدود ۴۰ درصد حاملگی زنان بالای ۴۰ سال منجر به تولد نوزاد خواهد شد.

فاکتورهای مهم در تعیین سن ازدواج

۱.بلوغ جنسی

مهم‌ترین مشخصه ازدواج رسیدن به بلوغ جسمی و توانایی جنسی می‌باشد. این سن معمولا در دختران ۱۳تا ۱۴ سالگی و در پسران ۱۴ تا ۱۷ می‌باشد.

۲.بلوغ فکری

در بلوغ فکری فرد از نظر عقلانی به تکامل رسیده و از انجام دادن کارهای بچگانه مانند لجبازی دست بر دارد. این سن در افراد با توجه به فرهنگ و تربیت خانوادگی متفاوت می‌باشد. ممکن دختری در ۲۰ سالگی به این مرحله برسد و دیگری در ۳۵ سالگی.

۳.بلوغ عاطفی

زمانی شخص به بلوغ عاطفی می‌رسد که بتواند عواطف و احساسات خود را به درستی مدیریت کند.

۴.بلوغ اجتماعی

عدم بلوغ اجتماعی فرد را از انجام دادن وظایف و مسئولیت‌هایش باز می‌دارد.

۵.رشد اخلاقی

این مرحله شامل فداکاری، درک متقابل، صداقت و گذشت در برابر خطاهای طرف مقابل خواهد بود.

۶.استقلال مالی

پسران برای ازدواج باید به آسودگی خاطر در زمینه مالی رسیده باشند و بتوانند حداقل نیازهای زندگی  و مخارج عروسی را برآورده کنند.

۷.عدم تنوع طلبی

اگر به این سطح از درک نرسیده باشیم که تنها یک نفر در زندگی ما نقش داشته و باید تا پایان عمر در تمام لحظات زندگی چه شادی چه غم کنار هم باشیم پس هنوز زمان مناسبی برای ازدواج نخواهد بود.

۸.خود شناسی دقیق

زمانی فرد آمادگی ازدواج پیدا خواهد کرد که خود را به طور کامل بشناسد. خصوصیات و نیازهایش بتواند به درستی ارزیابی کند.

۹.داشتن هدف برای ازدواج

در هر سنی که هدفی مشخص برای تشکیل خانواده احساس کردید زمان ازدواج شما می‌باشد.

۱۰.عدم انگیزه‌های غلط ازدواج

به یاد داشته باشید در صورت نداشتن آمادگی لازم برای ازدواج هرگز برای مواردی مانند ترس از تنهایی، فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته و رهایی از مشکلات خانه پدری ازدواج نکنید.

۱۱.شرایط روحی مناسب

اگر مشکلات روحی زیادی را به تازگی پشت سر گذرانده‌اید شتاب‌زده عمل نکنید به خود زمان دهید تا بعد از اتمام بحران انتخابی درست داشته باشید.

چه درصدی از ازدواج‌ها در سنین پایین منجر به طلاق می‌شود؟

به گفته روانشناسان بیش از نیمی از ازدواج‌هایی با سنین کم در نهایت به طلاق می انجامد. پس از طلاق در سن پایین عواقبی مانند ترس از ازدواج، بی مهری از طرف خانواده و دوستان، افسردگی و مشکلات مالی در انتظار شخص می‌باشد.

چه درصدی از ازدواجها در سنین بالا به طلاق می‌انجامد؟

ازدواج در سنین بالا هم به دلیل افزایش روحیه تنوع طلبی درصد زیادی از ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود.

 

سوالات رایج

 

۳۲ سالگی بهترین سن برای ازدواج پسران به دلیل ثبات شغلی عنوان شده‌است.

بهترین سن مناسب برای دختران ۲۸ سالگی می‌باشد.

به دلیل بلوغ جسمی زودتر خانم‌ها و از دست دادن میل جنسی این فاصله سنی بین ۵ تا ۷ سال توصیه می‌شود.

این سن برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال با اذن دادگاه و رعایت مصلحت می‌باشد.

جهت آشنایی با سوالات طلایی در جلسات خواستگاری و داشتن ازدواجی موفق مقاله در جلسه خواستگاری چه سوالاتی بپرسیم؟ را مطالعه کنید.

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

یک پاسخ

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اشتراک گذاری :

پرداخت خیرات

امام علی‏ علیه السلام : طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ

خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.

رزرو آسان مسجد

برای رزرو مسجد مورد نظرتان ، کافیست فرم را پر کنید تا همکاران ما برای ثبت رزرو  با شما تماس برقرار کنند

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید