ملزومات مراسم ختم2

ملزومات مراسم ختم

اقلام مربوط به مراسم ترحیم باید با بهترین کیفیت تهیه شود تا رضایت مهمانان را به دنبال داشته باشد.
فهرست

فوت عزیزان در زندگی واقعه‌ای غم انگیز و ناگوار برای هر فرد محسوب می‌شود و همه ما در زندگی به ناچار با چنین شرایطی روبرو می‌شویم.

تشریفات ترحیم در کشورهای مختلف جهان به اشکال گوناگون و بر اساس سنت‌ و فرهنگ هر جامعه انجام می‌شود.

علی رغم متغیر بودن شرایط تشریفات ترحیم در جهان، برخی آداب عمومی و اصیل وجود دارد که در هر فرهنگی نهادینه شده و به شکل یکسان صورت می‌گیرد.

بازماندگان متوفی به منظور برگزاری تشریفات ترحیم در مشهد و شادی روح فرد درگذشته می‌بایست توجه کافی به ملزومات مراسم ختم داشته باشند و آنها را به بهترین نحو مدیریت کنند.

تاج گل ترحیم مشهد توسط تشریفات شریف

هنگام درگذشت میت چه مواردی را باید انجام دهید؟

بدون شک پس از فوت لازم است اقدامات قانونی توسط خانواده متوفی صورت گیرد اما غالبا در چنین شرایطی افراد توانایی پیگیری مراحل اداری و قانونی را ندارند.

در چنین شرایطی نمایندگان مجرب تیم تشریفات شریف آماده ارائه خدمات هستند و صفر تا صد مراحل اداری فوت را انجام می‌دهند.

به منظور ارائه خدمات بهتر و باکیفیت بالاتر و همچنین رعایت حال داغداران عزیز برای ترخیص، تشییع و تدفین مشاوران تشریفات شریف به صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی پاسخگو و آماده خدمت‌رسانی خواهند بود.

۱- صدور آگهی فوت و ترخیص از بیمارستان

در صورتی که متوفی در بیمارستان فوت شده باشد نماینده مجرب تشریفات شریف اقدام به اخذ گواهی فوت، طی کردن مراحل قانونی و ترخیص بیمار می‌کنند.

همچنین اگر متوفی در منزل خود فوت شده باشد پزشک جهت صادر کردن گواهی فوت به همراه آمبولانس اعزام می‌شود.

انجام صفر تا صد مراحل تدفین متوفی

۲- اعزام جهت شستشو و تغسیل

در ادامه با آمبولانس حمل میت تماس گرفته و هماهنگی انجام می‌شود پس از آن فرد درگذشته را برای شستشو و تغسیل به بهشت رضا منتقل می‌کنند.

اگر خانواده مرحوم قصد انتقال میت به شهرستان‌های اطراف مشهد را داشته باشند آمبولانس‌های خصوصی آماده ارائه خدمات هستند.

توصیه می‌شود مقاله برگزاری مراسم ترحیم در سبزوار را از دست ندهید زیرا در صورت مطالعه با چگونگی انجام تشریفات ترحیم در شهرستان‌های حومه مشهد آشنا خواهید شد.

۳- طواف دادن میت در اماکن مقدس

بدون شک همانطور که در فرهنگ و سنت پیامبر و مومنان زیارت اماکن مقدس، عتبات عالیات و مشاهد مشرفه امری نیکو و دارای ثواب بسیار است برای میت نیز چنین است و تفاوتی ندارد.

خرید جای قبر در مشهد(تشریفات ترحیم در مشهد)

۴- خرید قبر و تکمیل فرایند خاکسپاری

خرید جای قبر و محل خاکسپاری توسط صاحب مراسم انتخاب می‌شود.

در مشهد می‌توان به مکان‌های مقدس بهشت رضا، حرم مطهر، خواجه ربیع، بهشت جواد الائمه، خواجه اباصلت، بهشت امام علی، بهشت رضوان، گلزار شهدای شاندیز، گلزار شهدای طرقبه و آرامستان گلستان و یا سایر آرامستان‌ها اشاره کرد.

جابجایی تابوت متوفی تا مکان خاکسپاری نیز توسط پرسنل گروه تشریفات ترحیم صورت می‌گیرد.

چگونگی شستشو و آماده کردن میت برای تدفین

لیست ملزومات کفن و دفن

به هنگام آماده کردن میت برای تدفین چه زن و چه مرد احتیاج به برخی ملزومات است که تمام آنها در غسالخانه‌ها و افرادی که مامور شستشوی اموات هستند قرار دارد.

  • لنگ پارچه‌ای که می‌بایست از ناف تا زانو را پوشش دهد و بدن نما نباشد.
  • پیراهنی بخش دیگر پارچه سفید که از سر کتف‌ها تا نیمه ساق پا را در بر بگیرد.
  • سرتاسری پارچه باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که تمام بدن را بپوشاند و از طول بتوان دو سر آن‌را به یکدیگر گره زد و از عرض دو طرف پارچه روی یکدیگر بیفتد.
  • کمربند تکه پارچه‌ای که بطور مستقیم وسط بدن میت قرار می‌گیرد و از دو طرف بسته می‌شود.
  • عمامه بیشتر برای اموات مرحوم بکار می‌رود و باید به اندازه‌ای باشد که دور سر میت پیچیده شده و دو طرف آن از زیر گردن وی رد شود و به صورت ضربدری طرف راست به طرف چپ سینه و طرف چپ به طرف راست سینه انداخته می‌شود.
  • مقنعه و روسری و سینه بند برای مرحومه استفاده می‌شود تا موها و سایر بخش‌های بدن را بپوشاند.
  • بندهای کفن دو طرف و میانه کفن به وسیله آن‌ها بسته می‌شود.

به منظور آشنایی کامل با ملزومات مراسم ختم توصیه می‌شود مطلب مفید و کاربردی برگزار کننده مجالس ختم در منزل مشهد را حتما مطالعه نمایید.

برگزاری مراسم ترحیم

انجام مراسم ختم سر مزار

پس از انتخاب مکان تدفین با توجه به وصیت نامه میت و تمایلات بازماندگان وی ادامه کار تیم تشریفاتی حرفه‌ای شروع می‌شود و باید ملزومات مراسم ختم را با دقت و ظرافت برای حضور مهمانان آماده کنند.

در وهله اول حوالی مزار متوفی با چادر، میز و صندلی‌ و سایبان‌های به تعداد کافی توسط پرسنل آموزش دیده پر می‌شود.

تهیه چند دیس حلوا و خرما مرغوب و باکیفیت و قرار دادن آن‌ها بر روی میز یادبود که با ملزومات دیگر مانند عکس متوفی و گل و شمع همراه است از دیگر وظایف اصلی تیم تشریفات شریف بشمار می‌رود.

حضور مداحان توانمند و باتجربه در مراسم ترحیم و قرائت قرآن، روضه خوانی، خوانش اشعار و دعاهای مستحب و تقدیر و تشکر از افراد حاضر در مجلس از مهم‌ترین اقدامات در مراسم ختم و بر سر مزار است.

گل‌آرایی سنگ قبر متوفی توسط بازماندگان اقدامی نیکو است که علاوه بر برقراری آرامش، احساس احترام و محبت را به روح فرد درگذشته منتقل می‌کند.

پذیرایی مهمانان در مسجد(تشریفات ترحیم مساجد در مشهد)

انجام مراسم ختم در مسجد

برگزاری تشریفات ترحیم در مساجد از دیرباز توسط افراد صاحب نفوذ صورت می‌گرفت و این سنت همچنان در فرهنگ ایرانیان پابرجا مانده است زیرا مساجد همواره مکانی مطهر و روحانی تلقی می‌شوند.

پس از دعوت از قاری قرآن و مداح نوبت به تزیین میز یادبود به وسیله گل و شمع و عکس متوفی می‌رسد که باید با نهایت توجه و ظرافت توسط هنرمندان مجرب صورت گیرد.

گل‌آرایی و شمع‌آرایی از گذشته تا به امروز در اکثر تشریفات ترحیم نقش پررنگی دارد و افزون بر زیبایی فضا، عطر خوش و آرامش بخش گل‌ها برای مهمانان و بازماندگان متوفی بسیار مفید است.

چه نوع گل‌هایی برای گل‌آرایی میز یادبود ترحیم مناسب هستند؟

به تازگی جهت حفظ سهولت و بهداشت در پذیرایی از مهمانان پک‌های ویژه طراحی شده که معمولا در آن چند میوه فصل، آب معدنی یا آب‌میوه، کیک و حلوا و خرما وجود دارد و توسط مهمانداران بااخلاق به حاضرین عرضه می‌شود.

سفارش نوع، طرح و تعداد پک‌های پذیرایی توسط میزبان قابل تعیین است.

پک پذیرایی مجالس

ملزومات پذیرایی

پذیرایی و ارائه خدمات به مهمانان پای ثابت هر مراسم ختم آبرومندانه و اصیل است و نحوه انجام آن و میزان رضایتمندی حاضرین بیانگر با کیفیت بودن تشریفات ترحیم است و باعث خشنودی روح متوفی می‌شود.

ملزومات مورد نیاز مراسم ختم:

  • چای و قند
  • خرمای مجلسی شیک
  • حلوای دیزاین شده
  • شیرینی ترحیم
  • میوه
  • آبمیوه
  • پک پذیرایی ترحیم
  • آب آشامیدنی
  • دستمال کاغذی
  • لیوان یکبار مصرف

در مطلب شعر تسلیت می‌توانید انواع مختلفی از اشعار زیبا و غمگین برای ابراز تسلیت را مشاهده و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

امتیاز دهید

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اشتراک گذاری :