شیرینی مراسم ترحیم

نکات تهیه شیرینی مراسم ختم

فهرست

برگزاری مراسم ختم در ایران رسم و رسومی دارد که توجه به آن‌ها موجب برپایی مراسمی آبرومند می‌شود. یکی از مهمترین آن‌ها نوع پذیرایی از مهمانان می‌باشد. به طور کلی تهیه مواد خوراکی، چای و سایر ملزومات از اساسی ترین رکن‌های مراسمات ترحیم است. لازم به ذکر است شیرینی مراسم ختم باید با فرهنگ، منطقه زندگی و عرف جامعه همخوانی داشته باشد. به جهت انتخاب بهترین خوراکی‌های مراسم ختم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

رزرو مسجد یکی از کارهای اصلی بعد از فوت عزیزانمان می‌باشد که باید نزدیک محل زندگی متوفی بوده و ظرفیت مناسبی داشته باشد. جهت رزرو مسجد در مشهد در کوتاه ترین زمان اینجا کلیک نمایید.

تاریخچه شیرینی مراسم ختم

تاریخچه پذیرایی در مراسم ختم

یکی از اقلام ضروری مراسمات ترحیم و پذیرایی مراسم ختم در خانه شیرینی بوده که این خوراکی تنها مربوط به این روزها نیست و از زمان‌های قدیم شیرینی که نماد برکت، ثروت و قدرت میزبان محسوب می‌شد به همراه تزئینات سنگین در انواع مراسم ختم بزرگان سرو می‌شد. رفته رفته در قرن ۱۸ تزئینات این خوراکی پر طرفدار رنگ و بوی دیگری گرفت و به دلیل تغییرات فرهنگی شیرینی مراسم ختم نیز تغییرات اساسی پیدا کرد.
 
در حال حاضر نیز انواع مختلف شیرینی در بازار موجود است. در واقع تاریخچه شیرینی مراسم ختم ریشه در فرهنگ و باورهای این ملت دارد. استفاده در اعیاد و مراسمات مذهبی تا عروسی و تولد که با گذر زمان به پای ثابت مراسمات ختم تبدیل شد.

اگر در مشهد سکونت دارید برای اطلاع از هزینه ختم در مشهد ۱۴۰۲ اینجا کلیک نمایید.

شیرینی‌های رایج مراسم ختم میت

از متداولترین ایده‌های پذیرایی مراسم ختم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حلوا: 
از اصلی ترین شیرینی‌های مراسم ختم حلوا بوده که به نوعی نماد برطرف کردن ناراحتی و اندوه است. این شیرینی در تمام عزاداری‌ها وجود دارد. حلوا از ترکیب آرد، شکر، گلاب و روغن بوجود می‌آید. آرد استفاده شده از حلوا می‌تواند آرد شیرینی پزی یا آرد سفید باشد. حلوای مراسم ترحیم را هم می‌توان به صورت خانگی درست کرد و هم از شیرینی فروشی‌های معروف سفارش داد.
 
 
شیرینی مراسم ختم(حلوا)
 
 
  • خرما حلوایی:
برای تهیه این شیرینی مراسم ختم ابتدا باید پس از درآوردن هسته خرما کمی گردو جایگزین کرده، سپس خرما را با لایه ای از حلوا و پودر نارگیل بپوشانید. خرما حلوایی گزینه ای مناسب برای پذیرایی مراسم ختم بوده که کاملا مقرون به صرفه و شیک نیز می‌باشد.
 
 
شیرینی مراسم ختم(خرما حلوایی)
 
 
  • کیک یزدی:
یکی دیگر از خوراکی‌های خوش طعمی که با چای و شیرکاکائو می‌چسبد کیک یزدی است. این شیرینی طرفداران زیادی دارد. کیک یزدی علاوه بر لذیذ بودن به دلیل دیر خشک شدن از نظر اقتصادی نیز مناسب تر است. دقت داشته باشید خوردن کیک یزدی به دلیل ایجاد احساس تشنگی حتما باید با یک نوشیدنی میل شود.
 
شیرینی مراسم ختم(کیک یزدی)
 
  • میکادو:

معروف ترین شیرینی مراسم ختم میکادو می‌باشد. از ویژگی‌های این شیرینی می‌توان به کوچک بودن، خوردن راحت و شیک بودن اشاره کرد. همچنین شکر شیرینی میکادو به قدری کم است که دل مهمانان را نمی‌زند.

شیرینی مراسم ختم(میکادو)

 

  • برشتوک:
به شیرینی‌های کوچکی که از آرد نخودچی، گلاب، روغن، هل و پودر قند تهیه می‌شود برشتوک می‌گویند. این شیرینی به صورت لقمه ای بوده و به راحتی همانند شیرینی میکادو قابل مصرف است. برشتوک در شکل‌های مختلف با طعم‌های متنوع قابل سفارش است.
شیرینی مراسم ختم(برشتوک)

چرا باید از شیرینی در مراسم ختم میت استفاده شود؟

پذیرایی از مهمانانی که برای عرض تسلیت به بازماندگان در مراسم ختم متوفی شرکت می‌کنند نوعی ادای احترام و قدردانی از آن‌ها به شمار می‌رود. این سنن قدیمی از گذشته تا به امروز پابرجا بوده و روز به روز مهم تر می‌شود. برگزاری مراسم ختم با توجه به تمکن مالی صاحبان عزا و فرهنگ آن‌ها صورت می‌گیرد.
 
شیرینی مراسم ختم یکی از اقلام پذیرایی در اینگونه مراسمات است که باید با توجه به آداب و رسوم و مسلک متوفی و میزبان مراسم انتخاب شود. این رسم دیرینه علاوه بر خودنمایی فرهنگ ایرانی، جلوه ای از همبستگی و ارتباطات اجتماعی را نشان می‌دهد. از دیگر موارد ضرورت استفاده از شیرینی در مراسمات ترحیم می‌توان به حس تسکین درد، سپاسگذاری، حفظ ارزش‌های فرهنگی و زنده نگه داشتن سنت‌های قدیمی اشاره کرد.
مهمترین نکاتی که برای شیرینی مراسم ختم باید رعایت کرد

مهمترین نکات در انتخاب شیرینی مراسم ختم

به طور کلی برای انتخاب شیرینی مراسم ختم رعایت نکات زیر به منظور حفظ شان متوفی و صاحبان عزا ضروری است:

  1. انتخاب شیرینی‌های متنوع که با هر سلیقه ای سازگاری داشته باشد.
  2. تهیه شیرین‌های تازه و با کیفیت مناسب
  3. سفارش شیرینی به تعداد مورد نیاز
  4. چیدن شیرینی‌ها در مکانی خلوت و در ظرف‌هایی مناسب
  5. استفاده از دستکش هنگام چیدن شیرینی‌ها به دلیل رعایت مسائل بهداشتی
  6. اندازه شیرینی خیلی بزرگ نباشد که نتوان به راحتی میل کرد.

به غیر از خرید شیرین، برای اطلاع از سایر کارهایی که باید پیش از برگزاری مراسم ترحیم انجام داد مقاله چک لیست مراسم ترحیم را به دقت مطالعه نمایید.

سفارش شیرینی مراسم ختم توسط تشریفات شریف

سفارش شیرینی مراسم ختم در مشهد

اگر به دنبال شیرینی تازه و سالم هستید به گروه تشریفات شریف مراجعه نمایید. این گروه تشریفاتی انواع مختلف شیرینی با توجه به سلیقه مشتری را در کمترین زمان تهیه می‌کند. برای سفارش بهترین شیرینی مراسم ختم به گروه تشریفات شریف با هر تعداد و با هر بودجه ای مراجعه نمایید.

تلفن‌های تماس جهت ثبت سفارش:

جمع بندی

همانطور که گفته شد استفاده از شیرینی مراسم ختم در مراسمات ترحیم نشانه احترام به مهمانان بوده که باید با توجه به نکات ذکر شده انتخاب شود. همچنین شیرینی استفاده شده در مراسمات ترحیم در مناطق گوناگون متفاوت بوده و با توجه به فرهنگ و سنت هر منطقه یا هر شهر تهیه می‌شود. در هنگام انتخاب شیرینی مراسم ترحیم به اندازه، کیفیت و آسان بودن استفاده دقت نمایید. جهت سفارش شیرینی و سایر اقلام پذیرایی مراسم ترحیم به تشریفات شریف مراجعه نمایید. این گروه با بیش از دو دهه تجربه یکی از بهترین تشریفات ترحیم مشهد محسوب می‌شود.

سوالات رایج

۱.خدمات تشریفات شریف در خصوص برگزاری مراسم ختم؟

  • رزرو مسجد
  • تزئین میز ترحیم
  • سفارش بنر و تاج گل
  • چاپ کارت دعوت
  • پذیرایی از مهمانان

۲. چرا تشریفات شریف؟

  • پرسنل دوره دیده
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
  • مشاوره رایگان
  • استفاده از مواد مرغوب
  • هزینه مناسب

 

امتیاز دهید

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اشتراک گذاری :

پرداخت خیرات

امام علی‏ علیه السلام : طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ

خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.

رزرو آسان مسجد

برای رزرو مسجد مورد نظرتان ، کافیست فرم را پر کنید تا همکاران ما برای ثبت رزرو  با شما تماس برقرار کنند

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید