چک لیست مزاسم ترحیم

چک لیست مراسم ترحیم

بررسی و آشنایی کامل با اموری که برای برگزاری یک مراسم ختم مجلل باید انجام شود شما را در مدیریت هر چه بهتر آن یاری می‌نماید.
فهرست

چک لیست مراسم ترحیم از جمله یادآوری‌هایی است که افراد را در مدیریت و اداره بهتر تشریفات ترحیم یاری می‌نماید. فوت و از دست دادن عزیزان، یکی از مسائل حیاتی و ناگوار زندگی است که برای هر فرد اتفاق می‌افتد.

در چنین شرایطی خانواده متوفی همچنان در شوک و ناباوری هستند و به دلیل شرایط روحی و روانی نامساعد توانایی برگزاری تشریفات ترحیم را نخواهند داشت. بهترین راه این است که چک لیست مراسم ترحیم توسط یک تیم مجرب و حرفه‌ای اجرای مراسم ختم انجام و تکمیل شود.

چک لیست کامل مراسم ختم

قبل، همزمان و بعد از فوت افراد، اقدامات مهمی باید صورت گیرد که در ادامه هر کدام از آن‌ها و نحوه اجرا به طور صحیح توضیح داده می‌شود.

اخذ گواهی فوت و ترخیص از بیمارستان(چک لیست مراسم ترحیم)

۱- اخذ گواهی فوت و ترخیص از بیمارستان

در وهله اول چه متوفی در محل سکونت و چه در بیمارستان فوت کرده باشد، اخذ گواهی فوت و ترخیص از سوی پزشک متخصص الزامی است. به منظور رفاه حال عزیزان تیم تشریفات شریف قادر است این وظایف اداری را در مدت زمانی کوتاه انجام دهد و زمینه‌های تدفین را فراهم آورد.

انجام امور اداری و تغسیل(چک لیست مراسم ترحیم)

۲- انجام امور اداری و تغسیل

پس از دریافت مجوز معتبر و باطل شدن شناسنامه متوفی، وی برای شستشو و تغسیل به غسال‌خانه موردنظر فرستاده می‌شود. ماموران حاضر در محل به نوبت اموات را با ملزوماتی نظیر صابون و کافور غسل داده و کفن‌پوش می‌کنند.

برای آگاهی از اینکه هنگام تغسیل و کفن پوشاندن به اموات زن و مرد چه ملزوماتی لازم است توصیه می‌شود از مقاله ملزومات مراسم ختم دیدن نمایید.

۳- انتخاب محل تدفین

پس از طی کردن مراحل تغسیل و کفن‌پوش کردن متوفی نوبت به انتخاب محل تدفین می‌رسد. در این زمان بهتر است به خواسته متوفی چنانچه در وصیت‌نامه ذکر شده باشد توجه نمود. در غیر این صورت خانواده وی حق انتخاب محل تدفین را دارند.

خرید جای قبر در مشهد(تشریفات ترحیم در مشهد)

۴- خرید قبر

پس از تعیین محل دقیق تدفین، قیمت قبر موردنظر از مالک زمین استعلام گرفته شده و در صورت تایید امور خرید قبر توسط نماینده مخصوص تیم تشریفات شریف قابل انجام است. به منظور اطلاع از هزینه خرید خانه‌های ابدی در سال جدید در آرامستان‌های مشهد مطلب قیمت قبر در مشهد را برایتان آماده کرده‌ایم.

جستجوی متوفی مشهد(حرم امام رضا)

۵- طواف حرم

اگر متوفی و خانواده وی ساکن شهرها و اماکن زیارتی مانند مشهد، شیراز و قم باشند در صورت تایید خانواده عزادار مرحوم یا مرحومه پس از هماهنگی‌های لازم در صحن حرم مطهر طواف داده می‌شود. اگر عزیز درگذشته درون وصیت نامه خود درخواست طواف در حرم مطهر و عتبات عالیات داشته باشد نیز این امر قابل انجام می‌باشد.

ملزومات مراسم ختم(چک لیست مراسم ترحیم)

۶- خرید ملزومات پذیرایی 

جهت پذیرایی ویژه از مهمانان لوازم و مواد خوراکی موردنظر مانند حلوا و خرما، کیک، میوه، آبمیوه و چای تهیه و توسط پرسنل خدماتی به شکلی زیبا تزیین می‌شوند. امروزه برای افزایش بهداشت عمومی و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه‌های اضافه استفاده از پک‌های پذیرایی و توزیع آن‌ها میان مهمانان رواج پیدا کرده است.

تشریفات ترحیم در سر مزار مشهد(چک لیست مراسم ترحیم)

۷- مراسم خاکسپاری

تهیه میز و صندلی به میزان کافی، چیدمان میز ترحیم و دعوت از مهمانان لیست‌شده، از مهم‌ترین اقدامات مربوط به تدفین و خاکسپاری درگذشته محسوب می‌شود.

رزرو مداح و مجری همایش(چک لیست مراسم ترحیم)

۸- رزرو مجری و مداح

به منظور بهتر اجرا شدن امور ترحیم دعوت از مجری، قاری و مداح برتر در تشریفات ختم با توجه به صلاحدید خانواده متوفی صورت می‌گیرد. بدون شک اجرای مراسم ختم با حضور چنین افرادی هم برای میزبان و هم مهمانان مناسب‌تر می‌باشد.

مسجد ثارالله وکیل آباد مشهد

۹- رزرو مسجد

پس از برگزاری مراسم ترحیم و خاکسپاری نوبت به حضور مهمانان در اماکن مختلف مانند مسجد، رستوران و سالن‌های دیگر برای صرف غذا و شرکت در مراسم هفتم، چهلم و سالگرد می‌رسد.

برای مشاهده مساجد مطرح و فعال در زمینه برگزاری تشریفات ترحیم و دریافت اطلاعات دقیق نظیر متراژ، قیمت اجاره و پذیرایی کافیست مقاله رزرو مسجد در مشهد به شما کمک زیادی می‌کند.

برای تهیه متن اعلامیه ترحیم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟(چک لیست مراسم ترحیم

۱۰- انجام امورات چاپی و اطلاع رسانی

برای جلوگیری از هدر رفتن زمان و اطلاع‌رسانی به افراد بابت فوت عزیز درگذشته می‌توانید متن اعلامیه ترحیم را به همراه زمان حضور و آدرس در اختیار نماینده‌های مجموعه قرار دهند. در کوتاه‌ترین زمان ممکن آگهی مورد نظر با ابعاد، رنگ و نوع صفحه انتخابی در روزنامه و مجلات چاپ می‌شود.

جز رزونامه و مجلات راه‌های دیگری مانند بنرهای تسلیت، استند، شاسی عکس، تراکت‌های اطلاع رسانی، چاپ کارت دعوت، طراحی بنر برای اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی نیز وجود دارد.

پک خرما و حلوا(چک لیست مراسم ترحیم)

۱۱- سفارش دیس حلوا، خرما و شیرینی میکادو

باتوجه به تعداد مراجعین و نوع خواست میزبان، پک و دیس‌های مختلف خرما و حلوا و شیرینی مخصوص آماده شده و در صورت لزوم پرسنلی برای پذیرایی از مهمانان به محل موردنظر اعزام می‌شوند.

چک لیست مراسم ترحیم(سفارش تاج گل)

۱۲- سفارش تاج گل ترحیم

در چنین شرایطی هیچ هدیه و ابراز همدردی با خانواده متوفی بهتر از گل به ویژه با رنگ روشن و سفید نیست. گل‌ها در هر فضا و تشریفاتی نقش اول را ایفا می‌کنند و آرامش و حال خوب را برای افراد به ارمغان می‌آورند.

گل آرایی سر مزار(چک لیست مراسم ترحیم)

۱۳- گل آرایی مزار

معمولا در مراسم خاکسپاری و سوم، هفتم و چهلم از گل‌های متعددی نظیر گلایل، رز، سوسن، ارکیده، زنبق، میخک و داوودی برای تزیین سنگ قبر و آرامش روحی متوفی انجام می‌شود.

سرویس ایاب و ذهاب(تشریفات ترحیم در مشهد

۱۴- تدارک وسایل ایاب و ذهاب

رفت و آمد مهمانان به محل خاکسپاری و مسجد یا رستوران با خودرو و وسیله شخصی کار آسانی نیست. به همین دلیل تیم تشریفات شریف قادر است جهت سهولت این امر انواع مینی‌بوس و ماشین حمل و نقل مهمانان را به همراه راننده مجرب تدارک ببیند.

گل آرایی سنگ قبر(چک لیست مراسم ترحیم)

۱۵- میز گل آرایی و شمع آرایی

برای تزیین میز یادبود مراسم ترحیم از المان‌های تاثیرگذار و جذاب مانند گل و شمع که بر حال و هوای اندوهگین تشریفات نیز آرامش و احترام هدیه دهد استفاده می‌کنند. معمولا گل آرایی و شمع آرایی میز در رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری کاربرد دارد. 

وظیفه تشریفات شریف در خصوص برگزاری مراسم ترحیم(چک لیست مراسم ترحیم)

وظیفه تشریفات مراسمات ترحیم 

شما می‌توانید بدون دغدغه اضافی صفر تا صد چک لیست مراسم ترحیم خود را به یک تیم حرفه ای تشریفات بسپارید. مراسم ترحیم نیز مانند دیگر مراسم برای افراد مهم است و طبق فرهنگ کهن ایرانی نحوه برگزار شدن تشریفات بسیار با اهمیت می‌باشد. به همین دلایل است که اکثریت مردم به‌دنبال یک تیم متخصص و کاربلد هستند تا اجرای مراسم خود را به آنها بسپارند.

شرکت برتر تشریفات شریف با سابقه چندین ساله افتخار می‌کند که تمام مراسمات شما اعم از عروسی، ترحیم، تولد و دیگر همایش‌ و افتتاحیه‌ها را در سراسر ایران با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت برگزار می‌نماید. هدف اصلی مجموعه تشریفات شریف جلب رضایت شما و مهمانان عزیزتان و برگزاری مراسم ترحیم در مشهد، تهران و شهرهای اطراف به نحو احسن است.

در مطلب شعر تسلیت می‌توانید انواع مختلفی از اشعار زیبا و غمگین برای ابراز تسلیت را مشاهده و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

تزئین سنگ قبر برای مرسم ترحیم(چک لیست مراسم ترحیم)

تزئین قبر برای مراسم ختم

در گذشته تکه سنگی کوچک برای ایجاد نشانه محل دفن بر روی مزار میت گذاشته می‌شد. رفته رفته این مسئله اهمیت بیشتری پیدا کرد و مشخصات متوفی بر روی سنگ قبر حک شد. نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و تاریخ وفات موارد نوشته شده در روی هر سنگ قبری است.

در سال‌های اخیر برای مراسمات ترحیم گل آرایی و شمع آرایی سنگ قبر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کار علاوه بر زیبایی، سبب تسیکن بازماندگان نیز خواهد شد. تزئین سنگ قبر برای مراسم هفتم، تزئین سنگ قبر برای چهلم و تزئین سنگ قبر برای مراسم سالگرد شبیه به هم بوده، با این تفاوت که در هفتم به دلیل اینکه از فوت زمان زیادی نگذشته است تزئیات سنگ قبر بیشتر خواهد بود. برای گل آرایی سنگ قبر می‌توان از گل‌های طبیعی و یا گل‌های مصنوعی استفاده کرد.

تزئین سنگ قبر با خوراکی(چک لیست مراسم ترحیم)

تزئین سنگ قبر با خوراکی

گاهی اوقات سنگ قبر با توجه به سلیقه صاحبان عزا با دیس‌های خوراکی‌هایی مانند حلوا، خرما، شیرینی مخصوص مراسم ختم و میوه مزین شده است. بهتر است ترمه ای روی قبر بیندازید.

چیدمان وسایل سر مزار باید با فاصله مناسب کنار همدیگر باشد. توجه داشته باشید برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار، روی دیس‌ها را حتما سلفون بکشید. پس از اتمام عزاداری، یک به یک سلفون را از روی ظروف برداشته و از افرادی که در مراسم ترحیم حضور دارند پذیرایی کنید.

نمونه مراسمات ترحیم تشرفات شریف 

آداب مهم مراسمات ترحیم

برای اینکه هم میزبان و هم مهمان بتواند تشریفاتی آبرومند و مناسب برگزار نماید توجه و یادآوری نکات مربوط به رفتار، ظاهر و دیگر موارد خالی از لطف نیست.

  • سعی کنید ۱۰ الی ۲۰ دقیقه قبل شروع مراسم ختم در محل حضور داشته باشید.
  • حتما لباس مشکی یا تیره بپوشید.
  • از پوشیدن اکسسوری‌ها مانند سنجاق سینه، دکمه سردست، زنجیر و غیره خودداری کنید. 
  • در بدو ورود به مجلس به بستگان درجه یک متوفی تسلیت گفته و از خداوند برایشان تقاضای صبر و مغفرت نمایید
  • هنگام حضور در مجلس، سکوت کامل داشته و گوشی خود را نیز سایلنت نمایید.
  • بهتر است برای احترام به مهمانان چند نفر از افراد خانواده جلوی درب ورودی برای خوشامدگویی بایستند.
  • اگر اعضا و فامیل درجه یک متوفی نیستید از نشستن در ردیف جلو بپرهیزید.
  • به همراه داشتن دسته گل مناسب اهمیت زیادی داشته و احترام میزبان را چندین برابر حفظ می‌کند.
  • برای راحتی و بهداشتی بودن پذیرایی، سفارش پک‌های متنوع پذیرایی بهترین کار است.
  • به منظور شادی روح درگذشته دعوت از قاری یا مداح امری پسندیده است.

بهترین مساجد مشهد

سوالات رایج

با توجه به تعداد مهمانان، اقلام مورد پذیرایی بستگی دارد، برای اطلاع دقیق تماس بگیرید.

تلفن تماس:۰۵۱۳۱۸۸۶

بله، تنها کافیست خانواده متوفی میزان بودجه، متراژ و محل خاکسپاری را تحویل نماینده مجموعه بدهد.

انجام کار توسط یک تیم تشریفاتی با تجربه (تشریفات شریف )

تلفن تماس: ۰۹۱۵۱۱۹۱۰۳۹

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اشتراک گذاری :