ایده پذیرایی مراسم ختم

ایده‌های پذیرایی مراسم ختم

فهرست

پس از فوت عزیزان دغدغه اصلی صاحبان عزا پذیرایی از مهمانان می‌باشد. پذیرایی مراسم ختم نیاز به اطلاع از آدابی است که در این مقاله به رسوم رایج و نکات کاربردی پذیرایی مراسم ختم می‌پردازیم. تا با فراگیری این نکات طلایی مجلسی آبرومند و در خور شان متوفی برگزار کنید. با ما همراه باشید.

لزوم برگزاری مراسم ختم میت 

از دیرباز تا کنون میزبان با پذیرایی از مهمانان موجبات تشکر و قدرانی خود را در خصوص ابراز همدردی آن‌ها فراهم می‌سازد. پذیرایی مراسم ختم هم می‌تواند در منزل، هم در مسجد و یا در تالا و رستوران صورت گیرد. این مسئله بسته به تعداد مهمانان و شرایط مالی صاحبان عزا دارد و کاملا سلیقه ای می‌باشد. گلاب، حلوا، خرما و چای پای ثابت پذیرایی مراسم ختم در ایران می‌باشد. در عصر مدرن نیز کم کم قهوه، میوه و شیرینی مخصوص مراسم ترحیم به این لیست اضافه شد. همچنین برای زیبایی هر چه بیشتر این مراسم عموما گل آرایی و شمع آرایی میز ترحیم و یا سنگ قبر انجام می‌شود. گاهی نیز صاحبان عزا برای آمد و شد به سر مزار برای مهمانان بدون خودرو وسیله ایاب و ذهاب فراهم می‌کنند. استفاده از مداح با سیستم صوتی قوی از دیگر موارد مهم در برگزاری مراسم ختم متوفی به شمار می‌رود.

آشنایی با آداب و رسوم مراسم ختم در خصوص نوع پوشش صاحبان عزا و مهمانان در مقاله بهترین لباس مراسم ختم.

ایده پذیرایی مراسم ختم در منزل

بهترین ایده برای پذیرایی مراسم ختم در خانه

به منظور پذیرایی مراسم ختم در منزل می‌بایست لیستی از کارهای ضروری تهیه نمایید. این کار نیاز به برنامه ریزی داشته تا کاری از قلم نیفتد.
در واقع برنامه ریزی مدون موجبات احترام و آسایش مهمانان را در خانه فراهم می‌سازد. برای پذیرایی مراسم ختم در منزل می‌توانید از گروه‌های تشریفاتی نیز کمک بگیرید. در غیر اینصورت لازم است کارهای زیر را انجام دهید:
  • تزئین میز ترحیم:

برای تزئین میز می‌توان از انواع شمع مشکی(وارمر یا ایستاده)، جا شمعی، گل طبیعی(داوودی، یاس، نرگس)، گلاب پاش، روبان مشکی برای تزئین دیس حلوا، خرما، شیرینی ترحیم و میوه، عکس متوفی و قرآن استفاده کرد. همچنین می‌توان روی میز تور یا پارچه سیاهی پهن کرد و اقلام مورد نظر را روی آن چید. استفاده از گل‌ خشک پرپر شده نیز ایده جذابی برای تزئین میز ترحیم به شمار می‌رود.

  • تدارک ظروف و وسایل مورد نیاز:

انواع ظروف از جمله پیش دستی، کارد و چنگال میوه خوری، استکان چای به تعداد مهمانان از قبل باید تهیه شود. چای، قند و دستمال کاغذی نیز در این مراسم ضروری است. در صورت کم داشتن ظروف پذیرایی و یا میز و صندلی می‌توان این وسایل را به راحتی از مراکز مجاز کرایه کرد. 

  • تهیه خوراکی‌های مخصوص مراسم ترحیم:

میوه، حلوا، خرما، شیرینی میکادو و یا شیرینی مراسم ختم از ضروری ترین خوراکی‌های پذیرایی مراسم ختم در منزل است. همچنین به منظور راحتی بیشتر و جلوگیری از کثیف شدن ظروف می‌توانید خودتان پک پذیرایی درست کرده و یا سفارش دهید. شما می‌توانید از حلوای لقمه ای، خرمای تزئین شده، آبمیوه، یک نوع یا دو نوع میوه و کیک برای تهیه پک پذیرایی استفاده کنید. این کار بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. برای آشنایی با نکات تهیه شیرینی مراسم ختم این مقاله را از دست ندهید.

  • دعوت از مداح حرفه ای

اینگونه مراسمات نیازمند مدیحه سرایی توسط مداح مجرب می‌باشد. استفاده از مداح سوز مراسم را بیشتر کرده و مجلس ترحیم را باشکوه تر می‌سازد.

  • نصب بنر و قرار دادن تاج گل در ورودی درب منزل:

زدن پارچه سیاه و یا نصب بنر که نام متوفی در آن درج شده باشد نیز از دیگر کارهای لازم در خصوص برگزاری مراسم ترحیم در خانه است. این کار دوستان و آشنایان را از این ضایعه دردناک مطلع می‌سازد.

 

جهت تهیه وسایل مورد نیاز برای مراسم ترحیم در منزل و برگزاری مجلس شکوهمند کافی است به گروه تشریفات شریف مراجعه نماییدو شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه خدمات و قیمت آن با شماره‌های زیر در ارتباط باشید:

شماره‌های تماس:

رزرو مناسب ترین مساجد برای برگزاری مراسم ترحیم در مشهد توسط تشریفات شریف

مرسوم ترین خوراکی‌های مراسم ترحیم 

اقلام پذیرایی مراسم ختم در تمام ایران یک شکل بوده ولی در برخی نکات ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. به‌طورکلی حلوا و خرما دو عضو جدا نشدنی مراسمات ترحیم بوده که در گذر زمان ممکن است طریقه پخت و تزئین آن فرق داشته باشد. در هر حال خوراکی‌های مراسم ترحیم به دو دسته میان وعده و وعده غذایی تقسیم بندی می‌شود.

 

پرداخت خیرات آنلاین

  • میان وعده

شامل خرما، حلوا، میوه و شیرنی مخصوص ترحیم می‌باشد. خوراکی‌هایی که برای میان وعده در نظر گرفته میشوند همگی نیروزا بوده و دارای ویتامین، قند و املاح معدنی می‌باشند. خرما را می‌توان به شیوه سنتی، خرما با مغز گردو و خرمای توپی برای پذیرایی مراسم ختم آماده کرد. حلوا را نیز می‌توان با طعم‌های مختلف پزید. همچنین امروزه استفاده از حلوای لقمه ای و قیفی نیز رواج زیادی دارد. شیرینی میکادو معروف ترین شیرینی مراسم ترحیم است که می‌توان شیرینی‌های دیگر را جایگزین این شیرینی سنتی کرد. کیک یزدی، پای سیب و مافین از محبوب ترین شیرینی‌های مناسب برای پذیرایی مراسم ختم به شمار می‌روند. موز، پرتقال، خیار و نارنگی نیز بهترین میان وعده مراسمات ختم هستند.
اقلام پذیرایی مراسم ختم(میان وعده)

برای مشاهده عکس‌های پک حلوا و خرما و اطلاع از قیمت پک‌ها مقاله پک حلوا و خرما مشهد را مطالعه نمایید.

  • وعده‌های غذایی

از دیگر ارکان اصلی پذیرایی مراسم ختم وعد‌ه‌های غذایی(ناهار و شام) هستند. دقت داشته باشید اقلام انتخابی باید حاوی امگا سه، فیبر، پروتئین و کربوهیدات باشند. محبوب ترین غذاها به عنوان وعده غذایی مراسم ترحیم چلو کباب، زرشک پلو با مرغ، خورشت قیمه و جوجه کباب می‌باشند. ماست، سالاد و نوشابه یا دوغ نیز در کنار این غذاها سرو می‌شود. سوپ نیز بسته به نظر صاحب عزا می‌تواند به عنوان پیش غذا سرو شود. سوپ جو، سوپ شیر و سوپ رشته گزینه مناسبی بدین منظور می‌باشند.
پذیرایی مراسم ختم(وعده غذایی)

ایده‌های پذیرایی شام مراسم ختم

در نظر داشته باشید معمولا از غذاهای سبک تر در شام مراسمات ترحیم استفاده می‌شود. مثلا خورشت قرمه سبزی و یا فسنجان گزینه مناسب تری از کباب برگ می‌باشد. زرشک پلو با مرغ و کباب کوبیده نیز ایده مناسبی برای پذیرایی از مهمانان در وعده شام می‌باشد.

 

استفاده از پک خوراکی در پذیرایی مراسم ختم

در نظر داشته باشید به دلیل رعایت مسائل بهداشتی بهتر است پذیرایی مراسم ختم با پک پذیرایی صورت گیرد. سفارش پک پذیرایی مشهد علاوه بر رعایت بهداشت شکیل تر بوده و از طرف دیگر مقرون به صرفه می‌باشد. پک پذیرایی می‌تواند از خرما، حلوا، شیرکاکائو یا آبمیوه، کیک آماده و میوه پر شود. پک پذیرایی به صورت تک نفره بوده و آیتم‌های آن بسته به بودجه و سلیقه صاحبان عزا کم یا زیاد می‌شود. لازم به ذکر است اقلام مورد نظر در پک‌های پلاستیکی وکیوم شده قرار می‌گیرند که این مسئله حفظ بهداشت فردی را نیز به همراه دارد.
انواع پک پذیرایی مراسم ختم

پذیرایی مراسم ختم و رزرو مسجد با تشریفات شریف

به منظور برگزاری مراسم ختم با مشاوره رایگان، استفاده از بهترین مواد و کمترین هزینه می‌توانید به گروه تشریفات شریف مراجعه نمایید. این تیم با بیش از ۲۰ سال تجربه یکی از بهترین مجریان برپایی مجالس ترحیم در خصوص رزرو مسجد و پذیرایی از مهمانان به بهترین نحو می‌باشد.

 

تلفن‌های تماس جهت ارتباط با کارشناسان:

سوالات رایج

۱.آدرس گروه خدماتی تشریفات شریف؟

مشهد، احمد آباد، ابوذر غفاری ۲۴، پلاک ۶۸

۲.در کدام شهرها غیر از مشهد شعبه دارید؟

تهران، کیش و برخی از شهرهای شمالی

۳.سایر خدمات تشریفات شریف؟

  • برگزاری جشن تولد
  • برگزاری مراسم عقد و عروسی
  • برگزاری همایش
  • برگزاری افتتاحیه
امتیاز دهید

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اشتراک گذاری :

پرداخت خیرات

امام علی‏ علیه السلام : طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ

خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.

رزرو آسان مسجد

برای رزرو مسجد مورد نظرتان ، کافیست فرم را پر کنید تا همکاران ما برای ثبت رزرو  با شما تماس برقرار کنند

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید